Nastavení soukromí a cookies

Potřebuji vyřídit

Vyřízení občanského průkazu

Občanský průkaz je povinen mít občan, který dosáhl věku 15 let a má trvalý pobyt na území České republiky. Občanský průkaz může mít občan, jehož svéprávnost byla omezena. Občanský průkaz lze na žádost vydat i občanovi mladšímu 15 let nebo občanovi, který nemá trvalý pobyt na území České republiky.

Občan je povinen podat žádost o vydání občanského průkazu do 15 pracovních dnů po dni:
• kdy došlo ke skončení platnosti OP, byla nahlášena ztráta, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití
• po obdržení oddacího listu, úmrtního listu
• po změně trvalého pobytu
• po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu
• po nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména, příjmení nebo přidělení nového rodného čísla

Typy občanských průkazů:
• Občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem
     - s platností 10 let občanům starší 15 let
     - s platností 5 let občanům mladší 15 let
• Občanský průkaz bez strojově čitelných údajů
     - s platností 2 měsíce v případě kdy je OP vydáván bezprostředně po nabytí státního občanství
     - s platností 5 měsíců v důsledku katastrofy nebo jiné mimořádné události a také z důvodu technické závady na zařízení zabezpečující zpracování a přenos dat déle jak 7 kalendářních dnů

Kdo může jednat

  • Občan 15+ osobně.

  • Za občana 15+ opatrovník nebo člen domácnosti schválený soudem.

  • Za občana mladšího 15 let: zákonný zástupce; případně poručník/opatrovník/pěstoun, osoba s osobní péčí, ředitel zařízení (ÚV/ZZDVOP). Tyto osoby připojí souhlas zákonného zástupce s úředně ověřeným podpisem.

Převzetí OP: osobně; případně zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem.
U dětí pod 15 let přebírá zákonný zástupce (pěstoun); u osob s omezenou svéprávností opatrovník.

Kde to vyřídím

Městský úřad Zábřeh, Masarykovo nám. 510/6, 789 01 Zábřeh, Odbor občanskosprávních agend, evidence obyvatel, kancelář č. 010

Kontakty:

Objednání předem: přes rezervační systém městského úřadu. 

Jak postupovat

  1. Dostavte se osobně na pracoviště ORP (z důvodu pořízení biometrických prvků a podpisu).

  2. Prokažte totožnost a sdělte důvod podání (výměna, ztráta, změna údajů apod.).

  3. Úřednice/úředník vyplní elektronickou žádost, pořídí se podpis a další potřebné náležitosti (fotografie se běžně pořizuje na místě).

  4. Zvolte variantu výroby: standard / zrychlené 5 pracovních dnů / 24 hodin (viz Lhůty).

  5. Převezmete hotový OP (osobně nebo prostřednictvím zmocněnce; u 24 h varianty se převzetí provádí v Praze – viz níže).

Co s sebou / podklady

Vždy doklad totožnosti (OP, pas apod.) a doklady dle důvodu:

  • Mladší 15 let: rodný list + OP zákonného zástupce.

  • Skončení platnosti / poškození / změna stavu: stávající platný OP.

  • Změna trvalého pobytu: platný OP + potvrzení o změně TP.

  • Ztráta/odcizení/zničení: jiný doklad totožnosti (pas/ŘP), případně rodný/oddací list (originál nebo ověřená kopie).

Formuláře

  • Nepotřebujete – žádost se podává elektronicky na místě (výjimkou je dočasný OP bez strojově čitelných údajů).

Poplatky

Správní poplatky dle zákona o správních poplatcích:

  • OP pro občana mladšího 15 let100 Kč

  • OP pro občana 15+ bez trvalého pobytu v ČR200 Kč

  • OP z důvodu poškození, zničení, ztráty, odcizení200 Kč

  • OP z osobního důvodu občana200 Kč

  • Dočasný OP po nabytí státního občanství (15+)200 Kč

  • Dočasný OP po nabytí státního občanství (<15)100 Kč

  • Převzetí vyrobeného OP u jiného úřadu, než kde byla žádost podána100 Kč

Zrychlené vydání (5 pracovních dnů / 24 hodin) je zpoplatněno dle zákona; přesnou výši vám sdělí úřad při podání.
U 24hodinové varianty se převzetí provádí v Praze (pracoviště MV ČR pro osobní doklady).

Jak dlouho trvá vyhotovení

  • Standardně: do 30 dnů.

  • Zrychleně: 5 pracovních dnů.

  • Expres: 24 hodin (převzetí v Praze).

Časté dotazy

Mohu žádost podat e-mailem/datovou schránkou? Ne, žádost se podává osobně (biometrie, podpis).
Mohu převzít OP na jiném úřadě? Ano, při žádosti to uveďte; poplatek 100 Kč.
Co když OP ztratím/mi ho ukradnou? Bezodkladně ohlaste ztrátu/odcizení a požádejte o nový doklad; v nutných případech lze požádat o dočasný OP.
Potřebuji fotografii? Ne, standardně se pořizuje na místě (výjimky dle pokynů úřadu u dočasného OP).

 

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...